Weg met negatieve ballast

‘Positief scheiden’ zijn twee woorden die totaal met elkaar in tegenspraak lijken te zijn. Toch kan het. Eveline Jurry schreef Je wordt weer gelukkig en laat zien hoe je dat doet: positief en gelukkig uit een van de heftigste en vaak ook ongelukkigste periodes van je leven komen. Opruimen is daarbij heel belangrijk, omdat je je daarmee van negatieve ballast kunt ontdoen. Ze legt uit waarom.

Waarom heb je Je wordt weer gelukkig geschreven?

‘Een op de drie partnerrelaties gaat tegenwoordig stuk, vrijwel iedereen in de samenleving heeft er direct of indirect mee te maken. Scheiden is ontwrichtend, niet alleen voor de partners, maar ook voor de kinderen en alle direct betrokkenen. De meeste mensen weten niet hoe ze ermee om moeten gaan als het hen overkomt of als het in hun omgeving gebeurt. Hun benadering is meestal negatief: ze zijn soms zelfs bang dat het ‘besmettelijk’ is, ze vinden het eng, hebben er geen zin in of gaan het liever uit de weg. Ik heb gezien hoeveel verdriet en onnodig lijden dat met zich meebrengt. Dat het pijn doet, is een feit, maar volgens mij kan de aanpak anders, positiever, dan nu het geval is. Omdat er nog geen handboek was voor het dagelijks functioneren om je positief en daadkrachtig door de zware en onduidelijke periode van een scheiding heen te loodsen en ik er in mijn scheidingspraktijk dagelijks mee te maken had, besloot ik dit boek te schrijven. Niet alleen mensen in scheiding hebben er iets aan, ook hun omgeving, want iedereen is onthand als er een scheiding speelt, ouders, vrienden, collega’s, buren, werkgevers…’

Hoe pak je het positief aan?

‘Het belangrijkste is dat je de situatie waar je in zit snel begrijpt, dat je weet wat er zowel in praktisch als emotioneel opzicht met je gebeurt tijdens het scheidingsproces. En óók dat je beseft waar je wel en geen invloed op hebt. Het is bijvoorbeeld een misverstand om te denken dat je nog invloed op je ex hebt. Tegenwerken of manipuleren heeft geen zin. Je bewijst jezelf er absoluut geen dienst mee. Voor je het weet, word je meegezogen in een negatieve spiraal. Je hebt in deze periode al zo weinig energie, dus je moet er zo min mogelijk van verspillen en zoveel mogelijk van genereren. Stop dus geen onnodige energie in je ex. Stop de energie in jezelf!

Klinkt logisch, maar hoe zet je de knop om?

‘Het lastige is natuurlijk dat de emoties door je heen gieren en dat je je echt naar voelt. Daar wil je het liefst geen aandacht aan besteden. We zitten nu eenmaal zo in elkaar dat we pijn en verdriet willen vermijden. Daarom moet je een bewuste keuze maken. Wil je weer gelukkig worden of niet? Is het antwoord ja, dan moet je de knop omzetten en zo snel mogelijk vijf afspraken met jezelf maken en je positieve kwaliteiten aanboren. Spreek met jezelf af dat je 1. Je verantwoordelijkheid neemt; 2. Geen slachtoffer-state-of-mind wilt hebben; 3. Grote veerkracht hebt 4. Met zorg met jezelf en je scheidingsproces zult omgaan; 5. In actie komt op die gebieden waar je je ex niet voor nodig hebt. In mijn boek bespreek ik die gebieden uitgebreid en heb ik tientallen handige tips.’

Hoe doe je dat als je écht woedend bent en vol wraakgevoelens zit?

‘Als je verstrikt raakt in je woede of in de gedachte dat je het niet redt en nooit meer gelukkig zult worden, spoel je energie door het afvoerputje. Dat is zonde. Dan kan het een goed idee zijn om na het lezen van de informatie uit mijn boek professionele hulp van een psycholoog of coach in te schakelen, zodat je begrijpt hoe je met die gevoelens van woede en wraak om kunt gaan. Dat geldt trouwens voor iedereen, dus ook als je minder boos bent of zelf het initiatief tot de scheiding genomen hebt. Daarbij moet je in eerste instantie niet denken aan langdurige therapie, maar iemand moet je zo snel mogelijk kort uitleggen door welke emoties je heen moet. Met een paar keer praten met een professional leer je het bewustwordings- en verwerkingsproces goed opstarten.’

Is dat echt nodig, je kunt toch ook stoom afblazen bij een goede vriend(in)?

‘Objectieve hulp is belangrijk. Familie, vriend(inn)en en zelfs collega’s hebben vaak een subjectieve ‘ingekleurde’ mening en projecteren soms ook nog eens hun eigen ongemak of frustraties af op jouw situatie.’

Die vijf afspraken klinken positief, maar hoe hou je dat vol?

‘In mijn boek leg ik dat uitvoerig uit. Onder meer door mensen om je heen te verzamelen die je positief begeleiden, ik noem dat je Winning Team. Dat hoeven niet je beste vriend(in) of je zus, vader of moeder te zijn, die zijn namelijk soms te emotioneel bij je betrokken. Een goed Winning Team bestaat uit zo’n vier tot zes personen. Denk bijvoorbeeld aan een ‘zakelijke’ vriend die alles weet van financiën, of aan een broodnuchtere vriend, die je uit je moeras vist als je door emoties overmand bent, of een ‘luchtige’ vriend(in) met wie je naar de bioscoop gaat en met wie je afspreekt juist niet over de scheiding te praten. En natuurlijk heb je een mediator/advocaat nodig die je vertrouwt en eventueel andere professionele hulpverleners bij wie je je goed voelt.’

Hoe kom je aan de energie om dit allemaal te doen?

‘Door in de eerste plaats heel goed voor jezelf te zorgen, ook al staat je hoofd daar niet naar. Vermijd onnodige stress en beweeg, wandel, sport op vaste momenten, dat brengt ook structuur aan in je leven, zeker als je (tijdelijk) niet werkt. Eet gezond. Blijf naar de kapper gaan. En ruim ook tijd in voor rust. Het is verleidelijk om je dagen vol te plannen met hard werken en andere dingen die voor afleiding zorgen, maar dan ben je dikwijls aan het vermijden of uitstellen, probeer een balans te vinden. Je zult alles wat niet prettig is toch een keer onder ogen moeten zien, hoe eerder je dat doet, hoe sneller je écht verder kunt met je leven. Besteed uitgebreid aandacht en tijd aan het verwerkingsproces door een keer per week een ‘power hour’ in te plannen. Vraag je op dat moment af hoe alles ervoor staat, wat je wel/niet overziet en van wie je de komende week hulp nodig hebt. Opruimen is ook erg belangrijk, niet alleen als je (gedwongen) moet verhuizen. Je ontdoet je ermee van negatieve ballast en geeft jezelf weer ruimte, rust en energie. Als je bijvoorbeeld spullen van je ex om welke reden dan ook niet teruggeeft, zadel je jezelf op met negatieve energie. Laat dat los.’

Dit kost tijd, hoe lang duurt zo’n periode?

‘Vanaf de scheidingsbeslissing en als je hard met mijn methode aan de slag gaat, kost het je gemiddeld een jaar, dan heb je een goede start gemaakt voor een nieuwe fase in je leven. Het verwerken kan langer duren, maar dan beschik je inmiddels wel over alle vaardigheden om weer gelukkig te worden. En als de mensen in je omgeving zien dat je je scheiding positief aanpakt, worden ze trots op je. Het brengt gewoon veel goeds en positiefs, wat anderen ook weer motiveert.’

 

 

Portretfoto: Mirjam Bleeker

06-55330810 | Caroline@GriepRuimtOp.nl